Meny Stäng meny

Nya målgrupper hittar kollektivtrafik tack vare mobil prova-på-kampanj

Infospread har nu utvecklat en modul för distribution av biljetter som enkelt kan användas i kampanjsyfte, exempelvis för prova-på-kampanjer. Resenärer kan ansöka om att få testa att resa och väljs därefter ut av länstrafiken efter vissa förutbestämda kriterier. 

Publicerad: 2022-06-02 10:58:31 Lästid: 1 min Gå tillbaka

Infospread har nu utvecklat en modul för distribution av biljetter som enkelt kan användas i kampanjsyfte, exempelvis för prova-på-kampanjer. Resenärer kan ansöka om att få testa att resa och väljs därefter ut av länstrafiken efter vissa förutbestämda kriterier. 

Snabbt och enkelt distribueras en speciell biljett-produkt till resenären som omedelbart kan börja resa. En länk skickas via SMS som leder vidare till att automatiskt öppna biljetten i länstrafikens app. Länstrafiken får statistik över resandet på samma sätt som övriga biljetter. 

Budskapen i utskickat SMS anpassas enkelt vilket gör att flera olika kampanjer kan vara aktiva samtidigt, eller olika budskap till olika målgrupper.  

Regionens erbjudande om att prova på kollektivtrafik skickas ut tillsammans med annan information till alla nyinflyttade. Jämfört med tidigare kampanj-metoder effektiviserar detta hanteringen hos länstrafiken, minskar portokostnader, tryckkostnader och kostnader eventuella för plastkort. Samtidigt möter det resenärernas behov av att i en och samma plattform ha både biljett och all trafikinformation inklusive resesökning. 

  • ”Målet är att fånga folk i startpunkten för ett förändrat beteendemönster. Det är känt att nya resenärer enklast nås i samband med förändringar i vardagen, att byta bostad är en sådan händelse. Markus Zetterberg, VD Infospread” 

Detta är en digital lösning som förenklar distributionen samtidigt som det ger resenären en sömlös upplevelse där biljetten är på plats utan nya nerladdningar eller kontoskapande. Uppföljningsarbetet efter kampanjen underlättas också då man enkelt kan få input från resenären direkt från appen men också, om resenären tillåter det, resandet och aktiviteter i appen går att spåra. 

Testa-på-kampanj-färg.png
Boka demo!