Träffa oss på kollektivtrafikdagen 15 maj

Är du på Kollektivtrafikdagen 15/5? Kom förbi vår monter för att höra om de senaste tekniska lösningarna som är tillgängliga för er. Vi är på plats för att träffa såväl befintliga kunder samt ni som ännu inte anslutit er till Sveriges största samarbete för digitala tjänster för resenärer.

 

Vilka utmaningar ser vi för kollektivtrafiken?

Framtidens stora utmaning för de Regionala kollektivtrafikmyndigheterna (RKM) är att behålla sina digitala kundrelationer. Internationella aktörer knackar på dörren och vill bygga nya tjänster genom att nyttja öppen data, nya möjligheter kring ombudsförsäljning av biljetter,  Internet of Things (IoT) och Artificiell Intelligens (AI) m.m. I denna utveckling står RKM inför risken att reduceras till att endast leverera transporttjänster.

 

En digital relation med resenären är en omistlig del av RKM:s tjänsteutbud. Den hjälper till att effektivisera trafiken, påverka resmönster och ändra vanor. I det större perspektivet bidrar den digitala relationen till skapandet av den goda staden.

 

På vilket sätt kan Infospread bidra till utvecklingen?

De flesta RKM:er är medvetna om utmaningen och arbetar strategiskt med frågan. Vissa bygger upp egna utvecklingsavdelningar, andra startar breda samarbeten med nätverk av leverantörer för att vinna skalfördelar.

Sveriges bredaste samarbete för utveckling av digitala tjänster finns i mobilplattformen MobiTime. Plattformen innehåller digitala tjänster för 14 RKM:er. Systemet bildar en sammanhållen tjänst med över 800 000 resenärer, som med sin lokala app kan resa i 83% av Sverige. Samarbetet gör att våra kunder står starka och kan utveckla sina digitala kundrelationer på det sätt och i den takt som önskas.

De stora framgångarna i samarbetet är resultat av tre medvetna strategier:

-Nya tjänster skapas genom att kombinera befintlig teknik i fordon och i molnet istället för att börja om från början.

-Befintliga leverantörer stimuleras till att samarbeta istället för att konkurrera.

-Utveckling genomförs i flera iterationer och lärdomar dras av varje steg.

Konferensprogram