Periodbiljett i mobilen – Framtiden är allt annat än kort

Ett viktigt steg i att förenkla kollektivtrafiken är att flytta försäljning till de kanaler där kunden naturligt befinner sig. Vad kan då vara bättre än att placera ett försäljningsombud i resenärens egen ficka eller handväska? För varför ska den bästa försäljningskanalen enbart användas av de som reser sällan (enkelbiljett)? Medan de som reser dagligen står kvar på hållplatsen med en plastbit i handen och undrar vart bussen tog vägen.

Nu tar vi steget – periodbiljetten flyttar in i appen.

Hur funkar det?

Biljetten har samma enkelhet och säkerhet som användarna är vana vid. Biljetten är helt integrerad med övriga funktioner i MobiTime som bl.a. realtidskarta och resesökning. Alla funktioner för att vara din guide innan och under resan i samma app som biljetten.

Tillhörande användarkonto ger er möjligheten att erbjuda enskilda resenärer förmåner och riktad information. Kundtjänst får också lättare att hitta resenärens profil och köphistorik. Enkel inloggning med epost och/eller mobilnummer säkerställer att kunden kan återskapa sin periodbiljett vid förlust av telefonen.

Köpet görs med lika få knapptryck som enkelbiljetten –  välj område och kategori, välj betalsätt och genomför köp. Periodbiljetten finns nu lätt tillgänglig via ”biljettblobben”.

Länstrafiken kan själva välja ut lokala bilder till som passar korten. Det kan vara symbol för kortet eller en förklarande bild för ett event etc.

 

Vi vet att det inte finns 100% mobiltäckning överallt, eller att alla inte har fri mobildata på sin telefon. Vi bygger funktioner för att period-produkterna med bibehållen säkerhet ska klara att delar av dygnet vara offline. Länstrafiken kan själva välja hur ofta appen ska gå online och kräva förnyad säkerhetsnyckel.

När?

Örebro var först ut med en pilot för sin sommarbiljett i Juni-Augusti och fler län kommer lansera periodbiljett i appen under hösten/vintern.